Writtedly
MENU
  • Jak pisać
  • Zawód copywriter
  • Aplikacje i gadżety
  • Content marketing
  • Kącik designera

Dlaczego spójny design marki jest tak ważny?

Potrzebujesz ok. 5 min. aby przeczytać ten wpis
  1. Writtedly
  2. Kącik designera
  3. Dlaczego spójny design marki jest tak ważny?
Dlaczego spójny design marki jest tak ważny?

Obecnie, gdy konsument może wybierać produkt spośród wielu podobnych, producent musi wyróżniać się i przyciągać uwagę. Jednym z podstawowych narzędzi do osiągnięcia tego jest odpowiedni design marki.

Design marki to zbiór wszystkich wizualnych elementów – logo, kolorystyka, typografia, kompozycja graficzna, styl – które tworzą jej rozpoznawalny wizerunek. Wchodzą w identyfikację wizualną, opakowania i etykiety, wizytówki, stronę internetową i konta w mediach społecznościowych, projekt reklam i gadżetów promocyjnych, wygląd lokali itd.

W zależności od obszaru działalności firmy można tworzyć też dodatkowe elementy, na przykład firmowe uniformy lub samochody. Aby design spełniał swoje zadanie, musi być atrakcyjny, łatwy w odbiorze i oryginalny, ale też spójny.

Jaką rolę pełni design marki?

Jak już wspomnieliśmy, odpowiedni design pozwala wyróżnić się na tle konkurencji, ale to nie jedyna jego funkcja. Pomaga również:

Lepiej zapamiętywać produkt i;

  • wpływać na grupę docelową;
  • kształtować pozytywne nastawienie do marki;
  • budować przywiązanie konsumentów;
  • skutecznie komunikować się z klientami;
  • zmniejszyć koszty reklamy i promocji.
Wyświetl ten post na Instagramie

Post udostępniony przez Tymbark (@tymbark)

Podstawowe wymagania dotyczące designu marki

Trzeba pamiętać, że sama estetyka nie wystarczy, by design był skuteczny! Potrzebny jest zestaw wstępnych badań preferencji odbiorców docelowych, doświadczenia konkurencji, cechy marki, cechy produktu itp. Bez tej wiedzy projekt nie będzie związany z konkretną firmą i jej produktami, co oznacza, że pozostanie niczym więcej niż ładną grafiką. Każda marka jest inna. Z tego powodu proces tworzenia jest bardzo indywidualny. Niemniej można wyróżnić kilka cech, które powinien mieć dobry design.

  • Łatwo zapada w pamięć. Elementy komunikacji wizualnej powinny być proste i łatwe w odbiorze. Muszą też być wyraźnie różne od tych, stosowanych przez konkurencję.
  • Oddaje charakter marki. Daje odbiorcy informacje o charakterze marki i jej produktu.
  • Jest atrakcyjny dla odbiorców. Zabawny lub kreatywny pomysł jest wartością dodaną, tworzy emocjonalne przywiązanie, przyczynia się do wzrostu sprzedaży.
  • Jest spójny. To znaczy, że wszystkie elementy budujące design są ze sobą zgodne, logicznie się dopełniają, tworzą harmonijną całość.

Elementy spójnego designu

Kolorystyka. Zacznij od wybrania palety, która najlepiej charakteryzuje Twoją markę. Wybierz z niej 2-3 kolory, które staną się podstawą Twojego designu. Pamiętaj, że muszą dobrze prezentować się w wielu sytuacjach i przestrzeniach. Spójne wykorzystanie kolorów w designie marki najlepiej widać na przykładzie firm telekomunikacyjnych – salony Plus, Orange, T-Mobile czy Play są rozpoznawalne z daleka właśnie dzięki swoim kolorom. Kolory możesz trochę zmodyfikować na potrzeby konkretnych kampanii, ale warto postawić na jedną barwę, która będzie pojawiała się we wszystkich projektach albo jako dominanta, albo jako akcent kolorystyczny, jak czerwony w materiałach Coca-Coli, zielony w Tymbarku czy niebieski w kampanii Żywiec Zdrój.

Logo. Zawsze i konsekwentnie stosuj jedną wersję logo na wszystkich materiałach promocyjnych, produktach, stronach internetowych czy kontach w social media. Oczywiście dopuszczone jest używanie wersji uproszczonej, np. czarno-białej. To niejako podpis marki, jej symbol, do którego w pierwszej kolejności przywiążą się konsumenci i który będzie zaznaczał miejsce Twojej firmy na rynku, w sklepach, w sieci, na różnych wydarzeniach itd.

Typografia. W tym wypadku również warto postawić na 2, maksymalnie 3 fonty, które będą powtarzały się w reklamach, postach, w sklepie, na blogu, produktach i stronach w sieci itd. Z charakterystycznego fontu korzysta, np. Nike czy Ikea.

Wyświetl ten post na Instagramie

Post udostępniony przez ZIAJA POLSKA (@ziaja.polska)

Przy tworzeniu kampanii reklamowych spójność mogą tworzyć też inne elementy, np.:

  • kompozycja i układ elementów graficznych jak w reklamach Żabki;
  • powtarzający się symbol jak przecinek w materiałach Empiku;
  • styl jak minimalizm w produktach i na stronach Your Kaya.

Dlaczego spójność designu jest ważna?

Powtarzalność i zgodność elementów graficznych we wszystkich wizualnych elementach działalności firmy jest bardzo ważna, ponieważ pomaga jej budować solidny i rozpoznawalny wizerunek i utrwalać go w świadomości odbiorców. Spójny aspekt wizualny sprawia też, że konsumenci bardziej przywiązują się do danej marki, co wpływa na zwiększenie ich zaangażowania oraz lojalności.

Wyświetl ten post na Instagramie

Post udostępniony przez McDonald's Polska (@mamsmakanamaka)

Brak spójności może dezorientować ludzi, którzy za każdym razem muszą jakby zapoznać się z marką na nowo. Oznacza to, że spójny design zmniejsza obciążenie poznawcze odbiorców. Pełni rolę swojego rodzaju drogowskazu, który pomaga im znaleźć produkt marki w sklepie lub w sieci. Charakterystyczne elementy graficzne są uniwersalną informacją dla odbiorców w każdym kraju, w którym działa firma, na przykład bez względu na kraj bez trudu zidentyfikujemy sklep Ikea, restaurację McDonald’s czy salon Nespresso.

Zdj. główne: Brad Neathery/unsplash.com

11 stycznia 2022
Kącik designera
design marki logo spójność designu
  • O autorze
  • Latest Posts
Klaudia Kostyra

Klaudia Kostyra

Zawodowo pracuje z tekstami różnej maści – od literackich po marketingowe. Pisze, tłumaczy, redaguje i poprawia. Słowa to jej pasja i praca. Po godzinach próbuje swoich sił w projektowaniu graficznym. Uwielbia nietypowe i kontrastowe zestawienia kolorystyczne oraz pomysłowe kampanie grające słowem i obrazem.

Co przeszkadza copywriterom w pracy zdalnej?
Co przeszkadza copywriterom w pracy zdalnej? 29 czerwca 2022
VIEW ALL POSTS BY Klaudia Kostyra

Dodaj komentarzAnuluj pisanie odpowiedzi

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *

Najnowsze wpisy
  • Co przyda się do pracy copywriterowi?
  • Co przeszkadza copywriterom w pracy zdalnej?
  • Niezbędny sprzęt w pracy grafika. Co warto kupić?
  • Na jakiej odzieży umieścić firmowe logo?
  • Sprawdź te punkty, zanim oddasz tekst klientowi
Najnowsze komentarze
  • Krystian o Co jest skutecznym pozycjonowaniem lokalnym?
  • Andrzej o Co jest skutecznym pozycjonowaniem lokalnym?
  • Tadeusz o Czym jest SEO i jak może Ci pomóc?
  • Angelika o Czym jest SEO i jak może Ci pomóc?
Kategorie
  • Aplikacje i gadżety 18
  • Bez kategorii 1
  • Content marketing 35
  • Jak pisać 41
  • Kącik designera 20
  • Reklama 2
  • SEO i marketing 2
  • Zawód copywriter 29
Reklama

Co brać pod uwagę przy projektowaniu opakowania produktu?

Czytaj więcej

Jak wybrać dobry temat pracy zaliczeniowej?

Czytaj więcej

Wydawca Blue Whale Press sp. z o.o.
ul. Polska 114
60-401 Poznań
bluewhalepress.pl

Nasze serwisy: 
adverther.pl, becomedia.pl, talkword.pl, clevermedia.pl, medialis.pl, printure.pl, gadges.pl, teamowi.pl, manux.pl

Najnowsze wpisy
  • Co przyda się do pracy copywriterowi? 1 lipca 2022
  • Co przeszkadza copywriterom w pracy zdalnej? 29 czerwca 2022
  • Niezbędny sprzęt w pracy grafika. Co warto kupić? 22 czerwca 2022
Dowiedz się więcej

Redakcja
Zasady współpracy
Kontakt
SEO i marketing

W ramach naszej witryny stosujemy pliki cookies. Korzystanie z witryny bez zmiany ustawień dot. cookies oznacza, że będą one zamieszczane w Państwa urządzeniu końcowym. Zmiany ustawień można dokonać w każdym momencie. Więcej szczegółów na podstronie Polityka prywatności.