Z pamiętnika młodego copywritera: rodzaje tekstów, które musisz znać

Potrzebujesz ok. 5 min. aby przeczytać ten wpis

Rozglądasz się za zleceniami, ale ciągle nie możesz rozszyfrować wszystkich słów, jakie zleceniodawcy zamieszczają w swoich ogłoszeniach. Jaki tak naprawdę powinien być tekst SEO? I czym są te precle, o których wszyscy piszą?

W tym tekście postaramy się rozwiać wątpliwości, które dla doświadczonego copy są oczywistościami, jednak początkującym mogą sprawić pewien kłopot. Zacznijmy od absolutnych podstaw.

Czym jest copywriting?

Copywriting to sztuka pisania treści, które zachęcą czytelnika do zakupu produktu, skorzystania z usługi, zapisania się do newslettera lub podjęcia jakichkolwiek innych pożądanych działań, według życzenia klienta. Copywriter to ktoś, kto rozumie ludzi i wie, co lubią jego odbiorcy. Przygotowuje treści, które będą interesujące i wartościowe dla konkretnych użytkowników. Ponadto wie, jak zoptymalizować teksty pod kątem wyszukiwarek.

Teksty sprzedażowe

Wielu copywriterów tworzy treści sprzedażowe. Zaliczamy do nich teksty reklamowe, artykuły sponsorowane, a także np. opisy produktów i kategorii w sklepach online. Copywriter musi tutaj zaprezentować szereg umiejętności. Potrafi sięgnąć do podświadomości odbiorców i wie, co może się im spodobać.

Klawiatura z klawiszem zakupów
(źródło: pixabay.com)

To jednak nie wszystko! Doświadczony copywriter wie, jak w dosłownie kilku słowach lub zdaniach ująć najważniejsze korzyści produktu lub usługi, by zachęcić do nich potencjalnych klientów.

Teksty SEO

Każda firma, która chce osiągnąć sukces w Internecie, musi publikować treści zoptymalizowane pod kątem wyszukiwarek (SEO). W związku z tym istnieje też coraz większe zapotrzebowanie na specjalistów z tego zakresu. Potrafią oni w strategicznych miejscach tekstu rozmieszczać słowa i frazy kluczowe, by strona znalazła się wysoko w wynikach wyszukiwania, a jednocześnie wciąż zachowała swoją autentyczność. Copywriterzy SEO piszą przede wszystkim artykuły blogowe, opisy produktów i kategorii. 

Myślenie strategiczne odgrywa tutaj niezwykle ważną rolę. Zastanów się, czy potrafisz wejść w umysł typowego klienta firmy i myśleć tak, jak on? Czy wiesz, jakie hasła wpisuje w wyszukiwarkę określona grupa odbiorców, aby znaleźć produkt lub usługę? Kiedy piszesz teksty SEO, musisz wykazać się ogromną kreatywnością i wnikliwością. Pamiętaj, że nikt nie chce czytać treści, które są rażąco wpychane słowami kluczowymi. Nie, Google również nie.

Teksty preclowe i zapleczowe

Precle
Precle. Przekąska prosta do stworzenia i schrupania, podobnie jak tzw. teksty preclowe! (źródło: pixabay.com)

Początkujący copywriterzy piszą zazwyczaj precle i teksty zapleczowe. Popularne precle są krótkie, liczą zwykle 1000-2000 zzs. Pamiętaj, że muszą być unikalne i zgodne z tematem. Najczęściej trzeba w nie wpleść określone słowa i frazy kluczowe. Liczy się tutaj ilość, a nie jakość, dlatego nie nastawiaj się na wysokie stawki. To bardziej pisanie na akord, ale nawet ono pomoże Ci się wprawić w pisaniu i szacowaniu swoich mocy przerobowych.

Teksty zapleczowe umieszcza się zwykle na stronach tematycznych. Najczęściej liczą 2000-3000 zzs, należy w nich umieścić określone słowa kluczowe i link do pozycjonowanej witryny.

Także opisy kategorii w e-sklepach często muszą zawierać konkretne słowa kluczowe, jednak teksty tego typu muszą mieć wydźwięk marketingowy, by zachęcić klientów do zakupów, dlatego wymagają większej wprawy niż zwykłe „precle”.

Content marketing

Kolejnym obszarem, na który należy zwrócić uwagę, jest content marketing. Chodzi tutaj o ogół treści, które inspirują, informują, angażują i ostatecznie konwertują. Zaliczamy do nich np. teksty na blogu, posty w mediach społecznościowych i artykuły sponsorowane. Aby napisać dobre treści, musisz być w stanie opowiedzieć historię za pośrednictwem produktów, kluczowej usługi lub oferty, a przede wszystkim umieć połączyć najważniejsze elementy copywritingu sprzedażowego, technicznego, kreatywnego i SEO.

Widok mediów społecznościowych na telefonie
(fot. Aaron Weiss, źródło: unsplash.com)

Warto przypomnieć, że pisanie dla blogów, magazynów internetowych, a nawet mediów społecznościowych nie zawsze dotyczy produktów, ale też budowania relacji z określoną grupą docelową. Jeśli chcesz osiągnąć sukces, powinieneś pisać interesujące, merytoryczne i pożyteczne treści. W ten sposób zachęcisz użytkowników do powrotu. Dodatkowo zmotywujesz ich do udostępniania tekstów na swoich profilach. Oczywiście, nie każda treść przekazana dalej okaże się viralem, jednak taka internetowa poczta pantoflowa może znacząco podnieść klikalność Twoich tekstów.

Teksty specjalistyczne na strony WWW

Jeśli firma chce zbudować pozycję eksperta w Internecie, powinna publikować interesujące i merytoryczne teksty na firmowym blogu, w tym także publikacje specjalistyczne. Coraz więcej osób szuka więc copywriterów, którzy mają doświadczenie w konkretnych obszarach, np. finansach bądź medycynie. Takie osoby mogą liczyć na wyższe stawki, ponieważ zlecenia wiążą się z koniecznością sporego researchu, posługiwania się fachowym słownictwem i korzystaniem ze sprawdzonych źródeł.

Niezależnie od tego, jakie teksty będziesz tworzyć, pamiętaj, że powinny być ciekawe, unikalne i merytoryczne. Upewnij się, że są wolne od błędów ortograficznych, interpunkcyjnych i stylistycznych. W przeciwnym razie istnieje duże ryzyko, że nie dostaniesz kolejnego zlecenia od klienta.

Zdjęcie główne artykułu: źródło: pixabay.com

Justyna Dereń

Justyna Dereń

Copywriterka z wieloletnim doświadczeniem (w branży działa od 2013 roku). Osoba dokładna, pomysłowa i punktualna. Nieustannie poszerza swoją wiedzę z zakresu content marketingu.

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *