Niejakościowe i pełne błędów teksty szkodzą wizerunkowi marki lub blogera, mogą doprowadzić do utraty subskrybentów i followersów, a także utraty pozycji w organicznych wynikach wyszukiwania. Aby temu zapobiec, dokładnie sprawdź tekst przed publikacją lub oddaniem klientowi. Poniżej 5 najważniejszych punktów, które pomogą Ci doprowadzić każdy tekst do perfekcji.
1. Zgodność z wymogami technicznymi (brief)
Zacznij od sprawdzenia, czy w tekście uwzględniłeś wszystkie wymagania i życzenia klienta, a także parametry techniczne, które biorą pod uwagę algorytmy. Na tym etapie weź pod uwagę:
- czy liczba znaków odpowiada zleceniu – dopuszczalne jest odchylenie ± 100 znaków;
- czy w tekście są wskazane frazy kluczowe i czy występują w odpowiedniej ilości;
- czy tekst jest wystarczająco unikalny;
- czy nagłówek 1 i poszczególne akapity nie są zbyt długie.
Upewnij się, że w treści znalazły się wskazane przez klienta nagłówki, informacje, a także zwroty CTA. Zadbaj też o język spójny z wizerunkiem marki, dla której piszesz.
2. Wygląd i struktura tekstu
Kolejnym ważnym krokiem jest formatowanie. Zanim wyślesz tekst do klienta lub do publikacji, musisz go uporządkować. To ułatwi czytelnikom jego odbiór. Co musisz sprawdzić:
- czy nagłówki znajdują się na swoich miejscach i mają odpowiednie formatowanie;
- czy pola tekstowe mają takie samo wyrównanie dla wszystkich bloków;
- czy wszystkie znaki są używane poprawnie i jednolicie;
- czy w tekście nie ma podwójnych i zbędnych spacji.
Z kolei w zakresie struktury warto zadbać o przejrzystość i czytelność tekstu, dzieląc go na mniejsze akapity, dodając listy wypunktowane, numerowane i tabele. Dobrze też skrócić dłuższe i bardziej skomplikowane zdania.
3. Merytoryczność i logika treści
Przejdź do sprawdzenia zawartości. Sprawdź fakty, wyłap niespójności, zadaj sobie dodatkowe pytania wyjaśniające, jeśli coś budzi Twoje zastrzeżenia. Odłóż tekst i sprawdź go za kilka godzin lub następnego dnia – w edycji najważniejsze jest świeże spojrzenie.
Podczas korekty na tym etapie zwróć szczególną uwagę na następujące punkty:
- czy temat tekstu został w pełni omówiony, a główny cel osiągnięty;
- czy nagłówek odpowiada tematowi tekstu i jest łatwy do odczytania;
- czy tekst ma logiczną strukturę, która wyjaśnia temat w sposób zrozumiały i poprawny;
- czy nie ma błędów merytorycznych – jeśli jakikolwiek fragment wydaje ci się niepoprawny, koniecznie go sprawdź w wiarygodnych źródłach;
- czy cały tekst napisany jest w tym samym stylu;
- czy tekst jest łatwy do odczytania i zrozumienia.
Zadbaj również o lead, który szybko, jasno i bez zbędnego przeciągania prowadzi do głównego tematu tekstu.
4. Gramatyka, leksyka i styl
Teraz przejdź do przestudiowania każdego zdania i słowa. Upewnij się, że używasz poprawnych form gramatycznych, czasów i konstrukcji zdań. Ważne jest również sprawdzenie, czy wszystkie słowa, szczególnie terminy, zostały użyte we właściwym znaczeniu. Wyrzuć z treści niezrozumiałe przenośnie, słowa zapychacze, kalki językowe i błędy zaczerpnięte z języka potocznego. Zadbaj też o bogactwo językowe, ale nie sil się na wymyślne frazy, których czytelnicy mogą nie zrozumieć.
5. Ortografia i interpunkcja
Błędy ortograficzne i gramatyczne w treści są natychmiast widoczne. Uporządkowany i użyteczny tekst z błędami i licznymi literówkami stawia pod znakiem zapytania fachowość całej witryny, dlatego na tym etapie korekty zachowaj szczególną ostrożność. Zadanie może ułatwić Ci serwis LanguageTool, a także autokorekta w Dokumentach Google.
Zdj. główne: Glenn Carstens-Peters/unsplash.com