Sprawdź te punkty, zanim oddasz tekst klientowi

Potrzebujesz ok. 4 min. aby przeczytać ten wpis

Niejakościowe i pełne błędów teksty szkodzą wizerunkowi marki lub blogera, mogą doprowadzić do utraty subskrybentów i followersów, a także utraty pozycji w organicznych wynikach wyszukiwania. Aby temu zapobiec, dokładnie sprawdź tekst przed publikacją lub oddaniem klientowi. Poniżej 5 najważniejszych punktów, które pomogą Ci doprowadzić każdy tekst do perfekcji.

1. Zgodność z wymogami technicznymi (brief)

Zacznij od sprawdzenia, czy w tekście uwzględniłeś wszystkie wymagania i życzenia klienta, a także parametry techniczne, które biorą pod uwagę algorytmy. Na tym etapie weź pod uwagę:   

  • czy liczba znaków odpowiada zleceniu – dopuszczalne jest odchylenie ± 100 znaków;
  • czy w tekście są wskazane frazy kluczowe i czy występują w odpowiedniej ilości;
  • czy tekst jest wystarczająco unikalny;
  • czy nagłówek 1 i poszczególne akapity nie są zbyt długie.

Upewnij się, że w treści znalazły się wskazane przez klienta nagłówki, informacje, a także zwroty CTA. Zadbaj też o język spójny z wizerunkiem marki, dla której piszesz.

2. Wygląd i struktura tekstu

Kolejnym ważnym krokiem jest formatowanie. Zanim wyślesz tekst do klienta lub do publikacji, musisz go uporządkować. To ułatwi czytelnikom jego odbiór. Co musisz sprawdzić:

  • czy nagłówki znajdują się na swoich miejscach i mają odpowiednie formatowanie;
  • czy pola tekstowe mają takie samo wyrównanie dla wszystkich bloków;
  • czy wszystkie znaki są używane poprawnie i jednolicie;
  • czy w tekście nie ma podwójnych i zbędnych spacji.

Z kolei w zakresie struktury warto zadbać o przejrzystość i czytelność tekstu, dzieląc go na mniejsze akapity, dodając listy wypunktowane, numerowane i tabele. Dobrze też skrócić dłuższe i bardziej skomplikowane zdania.

3. Merytoryczność i logika treści

Przejdź do sprawdzenia zawartości. Sprawdź fakty, wyłap niespójności, zadaj sobie dodatkowe pytania wyjaśniające, jeśli coś budzi Twoje zastrzeżenia. Odłóż tekst i sprawdź go za kilka godzin lub następnego dnia – w edycji najważniejsze jest świeże spojrzenie.

Podczas korekty na tym etapie zwróć szczególną uwagę na następujące punkty:

  • czy temat tekstu został w pełni omówiony, a główny cel osiągnięty;
  • czy nagłówek odpowiada tematowi tekstu i jest łatwy do odczytania;
  • czy tekst ma logiczną strukturę, która wyjaśnia temat w sposób zrozumiały i poprawny;
  • czy nie ma błędów merytorycznych – jeśli jakikolwiek fragment wydaje ci się niepoprawny, koniecznie go sprawdź w wiarygodnych źródłach;
  • czy cały tekst napisany jest w tym samym stylu;
  • czy tekst jest łatwy do odczytania i zrozumienia.

Zadbaj również o lead, który szybko, jasno i bez zbędnego przeciągania prowadzi do głównego tematu tekstu.

4. Gramatyka, leksyka i styl

Teraz przejdź do przestudiowania każdego zdania i słowa. Upewnij się, że używasz poprawnych form gramatycznych, czasów i konstrukcji zdań. Ważne jest również sprawdzenie, czy wszystkie słowa, szczególnie terminy, zostały użyte we właściwym znaczeniu. Wyrzuć z treści niezrozumiałe przenośnie, słowa zapychacze, kalki językowe i błędy zaczerpnięte z języka potocznego. Zadbaj też o bogactwo językowe, ale nie sil się na wymyślne frazy, których czytelnicy mogą nie zrozumieć.

5. Ortografia i interpunkcja

Błędy ortograficzne i gramatyczne w treści są natychmiast widoczne. Uporządkowany i użyteczny tekst z błędami i licznymi literówkami stawia pod znakiem zapytania fachowość całej witryny, dlatego na tym etapie korekty zachowaj szczególną ostrożność. Zadanie może ułatwić Ci serwis LanguageTool, a także autokorekta w Dokumentach Google.

Zdj. główne: Glenn Carstens-Peters/unsplash.com

Klaudia Kostyra

Klaudia Kostyra

Zawodowo pracuje z tekstami różnej maści – od literackich po marketingowe. Pisze, tłumaczy, redaguje i poprawia. Słowa to jej pasja i praca. Po godzinach próbuje swoich sił w projektowaniu graficznym. Uwielbia nietypowe i kontrastowe zestawienia kolorystyczne oraz pomysłowe kampanie grające słowem i obrazem.

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *