Plan tekstu. Jak powinien wyglądać i czy warto go stworzyć?

Potrzebujesz ok. 3 min. aby przeczytać ten wpis

Stworzenie ramowego planu wypowiedzi, niezależnie od tego czy ma być to wypowiedź ustna czy pisemna, niesie ze sobą wiele korzyści. Przede wszystkim zmusza nas do spojrzenia na całość tekstu z innej, bardziej uporządkowanej perspektywy. Czy istnieje jednak jedna, złota metoda na optymalny plan tekstu?

Nie długi, ale konkretny – o najważniejszych cechach planu wypowiedzi

Po przeczytaniu nagłówka zapewne wiele osób oczekuje sprawdzonej, uniwersalnej metody na stworzenie planu tekstu. Niestety idealna metoda nie istnieje i tak naprawdę najlepiej wypracować samodzielnie taką, która będzie odpowiadać naszemu indywidualnemu stylowi pracy.

Zanim przejdę do przykładowych szablonów, które można uznać za pomocne lub inspirujące, warto pochylić się na moment nad kwestią sensowności tworzenia takiego planu. Jeden z profesorów na mojej uczelni wygłosił na jednym z wykładów tezę, że jakikolwiek, nawet spisany na kolanie lub wypowiedziany na głos koledze, dwupunktowy schemat wypowiedzi jest o niebo lepszy niż żaden. Z czego to wynika? Wszystko opiera się na charakterystyce działania naszego układu nerwowego, konkretniej – mózgu. W tej perfekcyjnej obliczeniowej maszynie w każdej sekundzie przetwarzane są tysiące informacji. Przez wprowadzenie do niej danej koncepcji, np. w formie tytułu naszego nowego artykułu, automatycznie uruchamiane zostają szeregi asocjacji, powiązań, naszej wiedzy, przemyśleń, jednak wszystkie mają bardzo chaotyczną i rozproszoną formę. Ujmując sprawę prosto: planowanie pomaga nam spojrzeć na temat z innej, wyższej perspektywy oraz zebrać rozbiegane dotąd strzępki informacji w sensowną formę. Nie będziemy w stanie przekazać czytelnikowi interesującego komunikatu, jeśli najpierw sami nie zastanowimy się, jaki de facto ten komunikat ma być, co ma po sobie w odbiorcy pozostawić. Pora przejść więc do metod.

Pająk

Dzięki wykresowi w formie pająka możemy w bardzo ciekawy sposób znaleźć powiązania między główną ideą tworzonego tekstu a innymi obszarami rzeczywistości i na tej podstawie budować, cenne w copywritingu, porównania. Dodatkowo taki diagram może posłużyć nam w ustrukturyzowaniu argumentów, które mamy w głowie i które tylko czekają, aż wyznaczymy między nimi sensowne powiązania. Taka wizualna forma planowania tekstu pomaga w porządkowaniu i daje dobrą reprezentację tego, jak mamy zacząć i jakim śladem podążać.

Pająk idealnie sprawdzi się przy planowaniu tekstów copywritingowych lub studium przypadku.

Mapa myśli

Mapowanie myśli to, według twórców, szczególny rodzaj notowania, którego celem jest zwiększenie efektywności pracy i zapamiętywania, a także aktywizacja intuicji. Czy dokładnie tak to działa? Trudno powiedzieć, ale nie ulega wątpliwości, że jest kreatywnym i logicznym sposobem przekuwania tekściarskich ulotnych koncepcji w bardziej konkretną formę. Najlepiej zacząć od głównego tematu wypowiedzi, po czym pozwolić, by myśli rozwijały się organicznie, tworząc spójne z głównym wątkiem podtematy warte poruszenia.

Przedstawione wyżej metody mogą wydawać się jedynie błahymi zabawami, ale w istocie w znaczącym stopniu pomagają w ujarzmianiu umysłowego bałaganu. Na własne potrzeby każdy tekściarz może stworzyć autorski sposób porządkowania zagadnień w obrębie tematów. Najważniejszym przekazem jest tu fakt, że niezależnie od tego, nad czym pracujemy, aby uzyskać spójny, ustrukturyzowany i poczytny tekst, plan wypowiedzi powinien być jego obowiązkowym elementem.

Zdjęcie główne: Tima Miroshnichenko/pexels.com

Alina Jałowiecka

Alina Jałowiecka

Od najmłodszych lat zafascynowana słowem i możliwościami jakie daje język. Te zagadnienia udało jej się zgłębiać studiując filologię słowiańską oraz psychologię na Uniwersytecie Jagiellońskim. Dziś na co dzień odkrywa tajniki zawodu copywritera. Prywatnie podróżniczka, fanka adrenaliny i wielogodzinnych rozmów.

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *