Copywriter to nie poeta! Jak pisać prosto i sensownie?

Jak pisać
Copywriter to nie poeta! Jak pisać prosto i sensownie?
Potrzebujesz ok. 4 min. aby przeczytać ten wpis

Tekst jest najważniejszą częścią każdej strony internetowej. Kieruje się nim kupujący, dokonując wyboru konkretnego produktu. Wyszukiwarki polegają na nim podczas generowania wyników wyszukiwania w odpowiedzi na zapytania użytkowników.

Pozycja strony w SERP zależy w dużej mierze od jakości zamieszczonych na niej treści. Dlatego w tym artykule zebraliśmy wskazówki, jak pisać dobre, ale proste i zrozumiałe teksty marketingowe i inne treści na strony internetowe.

Poznaj swoich odbiorców

Podstawą pisania dobrych tekstów jest zrozumienie grupy docelowej. Im więcej wiesz o swoich czytelnikach, tym większe prawdopodobieństwo, że napiszesz tekst, który zaspokoi ich potrzeby i spełni oczekiwania. Zastanów się, co czytają Twoi odbiorcy i jakim słownictwem operują, jakie pojęcia znają i jakimi tematami się interesują. Po prostu pisz dla nich.

Pisanie dla określonej grupy odbiorców to nie to samo, co pisanie dla ogółu. Różne grupy czytelników mają różne poziomy świadomości, zasób słownictwa, styl wypowiedzi. Nie próbuj więc pisać dla wszystkich. Im lepiej określisz odbiorców i cel swojego tekstu, tym bardziej będzie on trafny i angażujący.

Krótkie zdania i akapity

Bądź zwięzły i pamiętaj, że podstawową zasadą pisania dobrych tekstów jest brak zbędnych słów. Jeśli możesz przekazać swoją myśl krócej, zrób to. Wykreśl:

  • bezsensowne wyjaśnienia;
  • uogólnienia;
  • powtórzenia;
  • słowa-wypełniacze, które nic nie wnoszą.

Maksymalne wyciśnięcie „wody” z tekstu wymaga przeredagowania go kilka razy i dbałości o szczegóły.

Ważne jest także, by zdania nie były dłuższe niż 15–20 słów. W innym wypadku czytelnik może stracić wątek i szybciej zmęczyć się czytaniem. Zwróć uwagę również na to, by każdy akapit był poświęcony jednej myśli.

Używaj słów, które czytelnik zna i rozumie

Nie komplikuj niepotrzebnie treści, by brzmiała bardziej ekspercko czy naukowo. Większość odbiorców woli teksty wykorzystujące proste i zrozumiałe słownictwo. W końcu nikt nie chce czytać artykułu blogowego czy opisu produktu ze słownikiem w ręku. Trudny język jest nie tylko niełatwy w odbiorze, ale nadaje tekstowi pretensjonalny, protekcjonalny ton, który może obrazić czytelników.

Jeśli musisz użyć terminu technicznego, którego odbiorcy mogą nie znać, zdefiniuj go prostymi słowami. Warto też unikać stosowania słownictwa żargonowego, slangu czy regionalizmów – są to słowa zrozumiałe dla określonych grup odbiorców i wiele osób może ich nie znać.

Zasady formatowania dla lepszej czytelności

Na odbiór treści wpływa także jej struktura i formatowanie. Nieczytelny font, jaskrawe kolory liter czy nużące ściany tekstu – to kilka błędów, których musisz się wystrzegać.

Dobry copywriter wie, jak umiejętnie zwiększyć czytelność tekstów, dzięki czemu odbiorca może szybko przeskanować treść i znaleźć w niej interesujące go informacje. Kilka najczęściej wykorzystywanych elementów ułatwiających czytanie to:

  • nagłówki i podtytuły informacyjne;
  • wypunktowane i numerowane listy;
  • tabele w celu uproszczenia złożonej treści;
  • wyróżnianie najważniejszych informacji.

Wiele osób błędnie uważa, że ​​prosty język obniża wartość treści i obraża inteligentnych czytelników. Tymczasem zwięzły i przejrzysty tekst przekazuje informacje skuteczniej, dzięki czemu lepiej oddziałuje na czytelników i budzi ich zaufanie. Proste treści są też bardziej popularne w wyszukiwarkach, ponieważ zawierają słowa i wyrażenia, które odpowiadają zapytaniom użytkowników szukających informacji na dany temat.

Zdjęcie główne: Vlada Karpovich/pexels.com

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

*

Rekomendowane
Jak utrzymywać relacje z kontrahentami?
Jak utrzymywać relacje z kontrahentami?
Badania od lat pokazują, że utrzymywanie dobrych relacji z obecnymi klientami jest dużo bardziej opłacalne, niż pozyskiwanie nowych umów. Zobacz, w jaki sposób budować i dbać o relacje biznesowe.
Jak wybrać idealne narzędzie do etykietowania towarów w sklepie?
Jak wybrać idealne narzędzie do etykietowania towarów w sklepie?
Podpowiadamy, jak dokonać optymalnego wyboru narzędzia do etykietowania towarów dla twojego sklepu. Zrozum jakie parametry brać pod uwagę, aby proces był efektywny i sprawnie prowadził biznes do sukcesu.
Ubezpieczenia domów i mieszkań – czy aby na pewno skomplikowane i kosztowne?
Ubezpieczenia domów i mieszkań – czy aby na pewno skomplikowane i kosztowne?
Pożar, powódź czy nawet samoistne zniszczenie się budynku może zrujnować finansowo praktycznie każdego, tym bardziej, że czasami koszt naprawy nieruchomości może przewyższyć cenę postawienia jej na nowo.
Ostatnie wpisy