Określ skutecznie grupę docelową. Prezentujemy sprawdzone narzędzia

Potrzebujesz ok. 4 min. aby przeczytać ten wpis

Wyznaczenie grupy docelowej jest kluczowe dla wszystkich działań marketingowych firmy. I choć może być kłopotliwe, na rynku dostępnych jest kilka narzędzi, które mogą Ci w tym pomóc.

Grupa docelowa (target) to grupa konsumentów, do których kierowane są działania promocyjne firmy. To potencjalni klienci, którzy mogą być zainteresowani daną usługą lub produktem, i to na nich powinien orientować się reklamodawca. Nieokreślenie grupy docelowej może sprawić, że produkt nie osiągnie zamierzonych celów sprzedażowych i przyniesie firmie straty. W praktyce najczęściej jednak powoduje to konieczność zwiększenia budżetu na promocję.

Narzędzia, które pomogą Ci znaleźć Twój target

Aby zidentyfikować grupę docelową, musisz zebrać informacje o potencjalnych klientach. Doskonałym miejscem, w którym zbierzesz wszystkie potrzebne dane, jest oczywiście Twoja strona internetowa i konta w mediach społecznościowych. Proces określania grupy docelowej, mogą ułatwić przeznaczone do tego narzędzia. Oto kilka z nich.

Facebook Audience Insights

Facebook Audience Insights, czyli narzędzie do analizowania danych o użytkownikach odwiedzających nasze strony na Facebooku, na których zainstalowany jest Pixel Facebook. Daje dostęp do takich informacji jak: płeć, wiek status związku, wykształcenie, urządzenie, z którego korzysta użytkownik, lokalizacja, język, ulubione strony i profile z podziałem tematycznym. Dzięki temu możemy skuteczniej prowadzić kampanie, optymalizować reklamy i precyzyjnie określać swój target.  

Google Display Planner

Narzędzie, które może pomóc nam zwiększyć ruch na stronie, jeśli jest niewielki. Pozwala sprawdzić dane demograficzne odwiedzających oraz jakie słowa kluczowe z naszej branży interesują określoną grupę docelową. Ponadto, jeśli strony konkurencyjnych firm znajdują się w sieci reklamowej Google, to możemy podejrzeć charakterystykę ich ruchu.

Display Planner był kiedyś samodzielnym narzędziem, które miało pomóc firmom zwiększyć zasięg kampanii w sieci reklamowej i docierać do odpowiednich użytkowników. Obecnie jest zintegrowaną częścią Google Ads Experience.

Google Analytics

Popularne narzędzie do analizy ruchu na stronie oraz zachowania użytkowników. Pokazuje ilość odwiedzających, a także jakie zakładki i frazy ich interesują. Daje wiele możliwości precyzowania kryteriów analizy oraz dostęp do takich danych jak: płeć, wiek, zainteresowania, przeglądarka i urządzenie użytkownika. Oprócz tego możemy sprawdzić, jacy odwiedzający decydowali się na zakup lub spędzali najwięcej czasu na stronie, a także, jaki przychód mamy ze strony internetowej. Google Analytics można wykorzystać, m.in. w remarketingu oraz do personalizowania treści reklamowych.

SimilarWeb

Podobnie jak Google Display Planner pozwala na sprawdzenie ruchu na swojej stronie, ale też podejrzenie stron konkurencji. Po wpisaniu adresu narzędzie daje nam dostęp do przybliżonych i szacunkowych danych o ilości, lokalizacji i źródłach wizyt, a także zachowaniach użytkowników, czyli o tym, ile i jakie podstrony odwiedzili (Total Visits), jaki był czas jednej sesji (Avg. Visit Duration), jaki procent odwiedzających zrezygnował po wejściu na pierwszą stronę (Bounce Rate). Program oferuje opcję bezpłatną oraz premium z dostępem do rozszerzonej funkcjonalności. 

GetResponse

To narzędzie służące do automatyzacji marketingu mailowego, które pozwala tworzyć kampanie marketingowe, implementować landingi i komunikować się z subskrybentami. GetResponse oferuje video e-mail marketing oraz szablony maili, newsletterów, ofert i treści, zapewnia wysoki (99%) poziom dostarczalności, posiada skuteczny system antyspamowy, który uniemożliwia spamerom wykorzystanie go do rozsyłania bezużytecznych treści, pomaga tworzyć targetowane listy mailingowe.

Analiza danych z narzędzi online to doskonałe źródło wiedzy o odwiedzających naszą stronę, czyli potencjalnych klientach i odbiorcach naszych usług. Takie informacje są podstawą dla precyzyjnego określenia grupy docelowej, dlatego warto regularnie je sprawdzać i aktualizować swoje strategie marketingowe.

Zdj. główne: Daniel ODonnell/unsplash.com

Klaudia Kostyra

Klaudia Kostyra

Zawodowo pracuje z tekstami różnej maści – od literackich po marketingowe. Pisze, tłumaczy, redaguje i poprawia. Słowa to jej pasja i praca. Po godzinach próbuje swoich sił w projektowaniu graficznym. Uwielbia nietypowe i kontrastowe zestawienia kolorystyczne oraz pomysłowe kampanie grające słowem i obrazem.

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *