Moc treści. Dlaczego content is a king?

Potrzebujesz ok. 5 min. aby przeczytać ten wpis

Współczesny marketing idealnie opisuje hasło: content is a king. Bez odpowiedniej treści żadna kampania sprzedażowa nie odniesie sukcesu. Z kolei ta dobra przyciąga odbiorcę i wpływa na skuteczną sprzedaż. Właśnie dlatego content stał się jednym z najskuteczniejszych narzędzi w działaniach reklamowych.

Czym jest content?

Content jest strategią marketingową, która polega na ciągłym tworzeniu i odpowiedniej dystrybucji różnych treści. Content musi być na tyle atrakcyjny, aby zainteresował i utrzymał określoną grupę odbiorców.

Może on przybrać bardzo różne formy, np.:

  • posty w social mediach,
  • newslettery,
  • kreatywny e-mealing,
  • infografiki,
  • e-booki,
  • poradniki,
  • casual studies,
  • podcasty,
  • content video,
  • teksty SEO.

Odpowiedź na potrzeby

Jeszcze do niedawna reklamy atakowały internautów ze wszystkich stron, a ci nauczyli się je blokować lub ich nie dostrzegać. Wielu marketingowców zauważyło zjawisko znane „ślepotą banerową”, które oznacza niedostrzeganie reklam na stronach internetowych i omijanie ich wzrokiem. Dlatego specjaliści od marketingu postawili na moc treści, która jest dopasowana do odpowiedniej grupy docelowej i jest w stanie ją zainteresować.

Roześmiany mężczyzna
(fot. Denis Agati, źródło: unsplash.com)

Treść w reklamie musi być dostosowana do potrzeb klienta i wywołać u niego interakcję. Content jest odpowiedzią na potrzeby internauty; nieistotne, czy odbiorca poszukuje nowych wiadomości, porady, produktu czy kontaktu. To proste: odbiorca, który znalazł to, czego szukał, staje się zadowolonym klientem.

Contentowe początki

Marketing jest bardzo skutecznym sposobem na promocję produktów, wystarczy tylko odpowiednio zaplanować działania promocyjne. W opracowanych treściach reklamowych powinna znajdować się odpowiedź na potrzeby potencjalnego odbiorcy. Tworząc treść contentu, należy odpowiedzieć sobie na kilka pytań:

  • Do kogo jest kierowana treść contentu?
  • Czego oczekuje odbiorca treści?
  • Czym możesz podzielić się ze swoimi odbiorcami?

W ten sposób będziesz mógł dostosować treść contentu do odbiorcy znajdującego się w grupie docelowej.

Jak tworzyć dobre treści contentowe?

Kubek kawy
(fot. Danielle Macinnes, źródło: unsplash.com)

Tworzenie wartościowego contentu wcale nie jest łatwe i nie wystarczy do tego legendarne lekkie pióro i głowa pełna pomysłów. Przede wszystkim musisz trzymać rękę na pulsie, bo trendy w content marketingu zmieniają się ekspresowo. Dlatego, aby stać się specjalistą w content marketingu, należy wypracować pewne nawyki:

1. Bądź na bieżąco

Branża marketingu zmienia się bardzo szybko; to, co było popularne przed rokiem, obecnie przechodzi do lamusa. Tak samo jest z SEO; np. nasycenie tekstu mnóstwem słów kluczowych od dawna już nie przynosi takich efektów, jak kiedyś.

Portale marketingowe są świetnym miejscem do poznania najnowszych trendów z tej dziedziny. Czytaj, analizuj i wyciągaj wnioski.

2. Pisz regularnie

Nieważne, czy piszesz blog, artykuł sponsorowany, czy też teksty pod SEO. Pisz regularnie. Dzięki temu poprawiasz swój warsztat pisarski i nauczysz się trafiać w gust odbiorcy.

3. Zaspokój potrzeby czytelnika

Portret młodej kobiety
(fot. Christopher Campbell, źródło: unsplash.com)

Treści reklamowe pisane są zawsze dla konkretnej grupy odbiorców. Dlatego pisząc je, warto spróbować „wejść w skórę” odbiorcy reklamy i zastanowić się, jakie są jego potrzeby i wymagania. W ten sposób będziesz w stanie przewidzieć, co zyska jego aprobatę. Postaraj się zatem jak najlepiej poznać swoją grupę odbiorców, biorąc pod uwagę takie kryteria jak:

  • płeć,
  • wiek,
  • miejsce zamieszkania,
  • rodzaj wykonywanej pracy,
  • wykształcenie,
  • poziom zarobków,
  • styl życia.

4. Nie idź w banały

„Najwyższa jakość produktów” i „oferta dopasowana do indywidualnych potrzeb” stały się już oklepanymi frazesami, na który większość ludzi po prostu nie zwraca żadnej uwagi, dlatego warto wyróżnić się oryginalnymi treściami, które dodadzą produktowi wiarygodności.

5. Dziel się wiedzą

Dobry twórca contentu dzieli się z innymi użytkownikami Internetu wartościowymi treściami, dzięki którym buduje swój wizerunek eksperta w branży.

6. Obserwuj i wyciągaj wnioski

Samo opublikowanie treści w Internecie nie wystarczy: należy również sprawdzać, czy treść wywołała pożądaną reakcję u odbiorców. Dla twórców contentu najważniejsze jest sprawdzenie:

  • ilości wyświetleń i interakcji wywołanych postem w social mediach;
  • ruchu bezpośredniego, czyli ilości osób, które trafiły na stronę przez np. wpisanie jej adresu;
  • ruchu organicznego, czyli osób, które trafiły na stronę dzięki wyszukiwarce;
  • konwersji, czyli wykonania przez odbiorcę pożądanej interakcji, np. zapisania się na newsletter.

7. Ucz się od innych

Uczestnicy konferencji
(fot. The Climate Reality Project, źródło: unsplash.com)

Z roku na rok zwiększa się ilość osób piszących content, dlatego zawsze warto obserwować innych i czerpać to, co uznamy za wartościowe. Nie unikaj też uczestnictwa w warsztatach, szkoleniach i kursach, dzięki którym poszerzysz swoją wiedzę i zdobędziesz nowe doświadczenia.

8. Rozwiąż problemy czytelnika

Nie wolno wyważać otwartych drzwi przez stwierdzenia „to jest źle zrobione”, „należy to naprawić”; w takich sytuacjach warto przedstawić odbiorcy impuls do prawidłowego działania i pomóc w znalezieniu rozwiązania.

9. Bądź sceptyczny

Aby wyjść poza schematyczne myślenie, należy powątpiewać. Tylko dzięki temu można spojrzeć na wszystko z nowej, szerszej perspektywy, co może się okazać zbawienne dla treści. Pamiętaj tylko, by nie pomylić zdrowego sceptycyzmu z negatywnym nastawieniem i krytykowaniem absolutnie wszystkiego.

Zdjęcie główne artykułu: fot. Ava Sol, źródło: unsplash.com

Brygida König

Brygida König

Humanistka, która ciągle rozwija swoje umiejętności copywriterskie. Wolne chwile poświęca na czytanie książek o rozwoju osobistym.

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *