Jak analizować rezultaty kampanii?

Potrzebujesz ok. 3 min. aby przeczytać ten wpis

Współczesne narzędzia marketingowe pozwalają mierzyć dosłownie wszystko, w tym rezultaty kampanii reklamowych. Takie możliwości zapewniają sporą przewagę marketingu internetowego nad strategiami opracowanymi wokół tradycyjnych form przekazu.

Obecnie żadnego przedsiębiorcy nie trzeba już przekonywać, że reklama w internecie może przynieść korzyści każdej firmie, bez względu na branżę. Rozwój technologii sprawił, że większość swojego życia przenieśliśmy do sieci. Przez internet szukamy najlepszych produktów i usług, sprawdzamy opinie na ich temat, robimy zakupy, wykupujemy wycieczki i utrzymujemy kontakty z bliskimi. Nic zatem dziwnego, że współcześnie to właśnie przestrzeń internetowa stała się najlepszą platformą do reklamowania swojej marki. Ogromną zaletą marketingu online, którą nie wyróżniają się tradycyjne przekazy reklamowe, jest możliwość mierzenia efektów danej kampanii. Dzięki specjalnym narzędziom możemy sprawdzać między innymi, do ilu osób dotarł nasz komunikat i ilu użytkowników podjęło konkretne kroki, na przykład kliknęło w link czy odwiedziło naszą witryną. Dzięki takim danym możemy na bieżąco modyfikować kampanię, tak aby była jak najbardziej dopasowana do docelowej grupy potencjalnych klientów. Jak analizować rezultaty kampanii reklamowych? Podpowiadamy. 

PhotoMIX-Company/pixabay.com

Jak mierzyć skuteczność kampanii reklamowych, które prowadzone są w internecie?

Skuteczność kampanii reklamowych przeprowadzanych w trybie online możemy mierzyć, wykorzystując wiele narzędzi. Poniżej przedstawimy kilka najpopularniejszych i najważniejszych wskaźników, które szczególnie warto brać pod uwagę, gdy chcemy sprawdzić efektywność komunikatu.

ROI

ROI jest ogólnym wskaźnikiem skuteczności kampanii reklamowych, który pokazuje stopę zwrotu z tytułu poniesionych wydatków inwestycyjnych. To narzędzie pozwala obliczyć, jak wydatek rzędu jednej złotówki wpływa na przyrost zysku w określonym czasie. System pomiaru tego wskaźnika skupia się na efektywności niemierzalnej w krótkim okresie, więc nie umożliwia wprowadzania szybkich działań mających na celu optymalizację i modyfikację kampanii reklamowej. Z tego względu ROI warto stosować przede wszystkim podczas oceny strategicznych celów marketingowych.

KPI

KPI jest narzędziem, które lepiej sprawdzi się w bieżących działaniach marketingowych, ponieważ dostarcza wiedzy na temat efektywności określonych elementów strategii i pomaga podejmować odpowiednie decyzje biznesowe. Właściwie wyznaczone wskaźniki KPI znacząco wpływają na wyniki firmy i przeprowadzanych kampanii reklamowych. W ramach KPI zmierzymy między innymi ruch na stronie, proporcję ruchu na stronie do pozyskanych leadów, współczynnik konwersji, proporcję leadów do klientów, procentową sprzedaż z kanału internetowego, koszt pozyskania leada z danego źródła, czas odpowiedzi działu sprzedaży.

CTR

CTR to skrót od angielskiego wyrażenia click through rate. Narzędzie określa się jako współczynnik klikalności. CTR pokazuje zainteresowanie daną kampanią reklamową i przedstawia stosunek liczby kliknięć do liczby wyświetleń reklamy. Im wyższa wartość CTR, tym skuteczniejszy dany komunikat. CTR jest obecnie jednym z najpowszechniej stosowanych wskaźników kampanii reklamowych przeprowadzanych w internecie, ponieważ jest przydatny przy ustalaniu ich skuteczności. 

Zdj. główne: StartupStockPhotos/pixabay.com

Agata Dobosz

Agata Dobosz

Absolwentka Uniwersytetu Wrocławskiego i Instytutu Sztuki PAN. Redaktorka i copywriterka na swoim, więc mnóstwo czasu spędza w domu, ale dzięki temu wie, jak urządzić przestrzeń wokół siebie, by było przytulnie i komfortowo. Jeśli nie pisze, nie redaguje i nie czyta, to biega po Wrocławiu lub piecze ciasta w hurtowych ilościach.

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *