Analiza słów kluczowych. Czy robisz to dobrze?

Potrzebujesz ok. 6 min. aby przeczytać ten wpis

Analiza słów kluczowych jest pierwszym krokiem w procesie pisania tekstów SEO i integralną częścią każdej strategii optymalizacji pod kątem wyszukiwarek.

Zanim zaczniesz pisać treści dla swojej witryny, musisz zastanowić się, jakich haseł będą szukać Twoi użytkownicy. Mówiąc metaforycznie, musisz dostać się do ich głów, aby zrozumieć, jakich słów używają do wyszukiwania konkretnych materiałów i informacji. Następnie możesz użyć tych fraz w treściach na swojej stronie, aby pozycjonować ją w wynikach wyszukiwania pod konkretne zapytania. To jest analiza słów kluczowych, a ten przewodnik krok po kroku pomoże Ci przejść przez wszystkie etapy tego procesu.

Czym są słowa kluczowe?

Słowa kluczowe to zapytania, dla których chcesz rozwijać swoją stronę i które pomagają użytkownikom znaleźć ją za pomocą wyszukiwarek. Choć mówimy o „słowach kluczowych”, tak naprawdę nie zawsze mamy na myśli jedno słowo, ale też całe frazy i zdania.

Istnieją słowa klucze o niskiej, średniej i wysokiej częstotliwości wyszukiwania. W konkretnej sytuacji każda z tych kategorii może być skuteczna. Klucze o wysokiej częstotliwości składające się z pojedynczych słów lub krótkich fraz są nośnikami o największym natężeniu ruchu, ale jednocześnie trudniej wypozycjonować dla nich stronę, ponieważ mamy większą konkurencję.

Słowa o niskiej częstotliwości, składające się z pięciu lub więcej słów, są mniej poszukiwane, ale to właśnie one kierują do Ciebie docelowych konsumentów. Im dłuższe (i bardziej szczegółowe) kryteria wyszukiwania, tym łatwiej jest promować witrynę pod takie zapytanie. Zapytaniami o niskiej częstotliwość są często słowa kluczowe z długim ogonem, czyli bardziej szczegółowe, specjalistyczne i mniej używane kilkuwyrazowe frazy lub zdania.

Jak przeprowadzić analizę słów kluczowych dla SEO

Ogólnie rzecz biorąc, analiza słów kluczowych składa się z kilku etapów. Po pierwsze, określ misję swojego projektu lub firmy jako całości. Następnie zrób listę wszystkich słów kluczowych, dla których chcesz pozycjonować swoją witrynę, ale z uwzględnieniem swojej grupy docelowej i wykorzystywanych przez nią zapytań. Na koniec możesz opracować długoterminową strategię słów kluczowych i na jej podstawie stworzyć odpowiednie strony docelowe.

Krok 1. Twoja misja

Zanim cokolwiek zrobisz, pomyśl o swojej misji. Spróbuj odpowiedzieć na pytania: Kim jestem? O czym jest moja strona? Co jest w niej wyjątkowego? Co mogę zaoferować odbiorcom? Jak można opisać moją działalność? Spróbuj określić, co wyróżnia cię z sieciowego tłumu. Nie spiesz się i zapisz swoją misję i cele na papierze, tablecie lub komputerze.

Krok 2. Tworzenie listy słów kluczowych

Aby utworzyć listę słów kluczowych, spróbuj znaleźć się w miejscu potencjalnych klientów, pamiętając o misji zapisanej w kroku 1. Czego będą szukać ci ludzie? Jakich kryteriów wyszukiwania będą używać podczas wyszukiwania Twojego produktu lub usługi? Zadaj sobie te pytania i zapisz jak najwięcej odpowiedzi. Są to zapytania, pod którymi chcesz zostać znaleziony. Jeśli Twoja misja jest jasna, będziesz miał dość wyraźny obraz swojej niszy i unikalnej oferty handlowej, czyli tego, co wyróżnia Cię na tle konkurencji.

Krok 3. Przegląd niestandardowych celów wyszukiwania

W przeważającej części dzisiejsza strategia SEO powinna opierać się na odpowiedziach na pytania zadawane przez ludzi. Za każdym razem, gdy ktoś wpisuje zapytanie w pasku wyszukiwania wyszukiwarki, czegoś szuka. Każdy rodzaj pytania wymaga określonej odpowiedzi. Planując swoje treści, zawsze zadawaj sobie te pytania.

Istnieją cztery rodzaje celów niestandardowych:

  • informacyjny – ludzie oczekują, że znajdą informacje na określony temat;
  • nawigacyjny – ludzie chcą dostać się do określonej witryny, wpisując zapytanie w pasku wyszukiwania;
  • komercyjny – ludzie planują zakup czegoś i chcą wcześniej przestudiować informacje o produkcie, usłudze, producencie itd.;
  • dokonanie transakcji – ludzie są gotowi kupić coś po przeprowadzeniu wyszukiwania w celach komercyjnych.

Określ, jaki rodzaj celów dotyczy Ciebie i daj ludziom to, czego chcą.

Długoterminowa strategia słów kluczowych

Gdy zakończysz analizę, możesz przejść do planowania strategii słów kluczowych i budowania swojej witryny. Pamiętaj, że im lepiej witryna odpowiada na zapytanie, tym wyższa będzie jej pozycja w SERP.

Najlepiej jest dobrze uporządkować stronę za pomocą arkuszy kalkulacyjnych, takich jak Excel lub dokumenty/arkusze Google. Korzystanie z tej metody zmusi cię do stworzenia struktury witryny i odpowiednich stron docelowych. W pierwszej kolumnie tabeli zapisz słowa kluczowe, a pozostałe kolumny wykorzystaj do wskazania różnych poziomów struktury witryny.

Im bardziej szczegółowe jest zapytanie, tym głębiej w strukturze witryny znajduje się strona docelowa. Najważniejsze kluczowe zapytania doprowadzą do artykułów z główną treścią. Są to słowa kluczowe, za pomocą których chcesz promować witrynę. Dlatego dla nich tworzysz treści najwyższej jakości – unikalne i wszechstronne artykuły.

Pomocne narzędzia

Sporządzenie listy możliwych zapytań nie jest takie proste. Kilka lat temu wystarczyło sprawdzić w Google Analytics, według jakich słów ludzie znajdują Twoją witrynę, ale teraz nie jest to możliwe. Na szczęście istnieją inne narzędzia, które ułatwią proces analizy słów kluczowych takie jak: Google AdWords Keyword Planer, KWFinder, Google Suggest, Trendy Google czy Answer the Public.

Dlaczego analiza słów kluczowych jest ważna?

Właściwa analiza słów kluczowych jest ważna, ponieważ pozwala jasno zrozumieć, jakimi kryteriami wyszukiwania kierują się użytkownicy. Często właściciele witryn używają jednego zestawu słów do opisywania swoich produktów, a ich docelowi odbiorcy zupełnie innego. Takie witryny nie zostaną znalezione przez potencjalnych klientów z powodu niespójności użytych zapytań.

Dobra analiza słów kluczowych daje pewność, że używasz tych samych fraz, co Twoja grupa docelowa, dzięki czemu ogólny efekt optymalizacji witryny jest znacznie bardziej skuteczny. Ponadto patrząc na niestandardowe cele wyszukiwania, dowiesz się, jakie pytania mają twoi klienci. Te pytania pomogą stworzyć pożądane odpowiedzi w postaci wysokiej jakości treści.

Zdj. główne: Firmbee.com/unsplash.com

Klaudia Kostyra

Klaudia Kostyra

Zawodowo pracuje z tekstami różnej maści – od literackich po marketingowe. Pisze, tłumaczy, redaguje i poprawia. Słowa to jej pasja i praca. Po godzinach próbuje swoich sił w projektowaniu graficznym. Uwielbia nietypowe i kontrastowe zestawienia kolorystyczne oraz pomysłowe kampanie grające słowem i obrazem.

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *