Co nam mówi CTR?

Content marketing
Co nam mówi CTR?
Potrzebujesz ok. 3 min. aby przeczytać ten wpis

Chciałbyś sprawdzić, czy prowadzona przez Ciebie kampania marketingowa działa? W tym celu możesz posłużyć się współczynnikiem CTR. Wyjaśniamy, czym dokładnie jest ten parametr i jak go wykorzystać w swojej internetowej działalności.

Skrót CTR pochodzi od angielskiego wyrażenia Click Through Rate, które tłumaczy się jako „wskaźnik kliknięć” lub „współczynnik klikalności”. Pojęcie to możemy spotkać w różnego rodzaju poradnikach dotyczących internetowego marketingu i kampanii reklamowych przeprowadzanych w trybie online. Nie bez powodu – dzięki CTR sprawdzimy, czy podjęte przez nas działania e-marketingowe przynoszą pożądany skutek.

CTR – najważniejsze informacje

Współczynnik klikalności pokazuje, jak często internetowi użytkownicy klikają w promowany link po wyświetleniu naszych treści. Znając wskaźnik CTR, możemy dokładnie sprawdzić, czy reklama przynosi oczekiwane efekty. Analiza takich danych pozwala lepiej dopasowywać komunikaty i w razie potrzeby je modyfikować, tak aby skuteczniej trafiały do odbiorców.

Wysoki wynik CTR oznacza, że użytkownicy uznali daną treść na tyle wartościową i rzeczową, że zdecydowali się, aby wykonać następny krok, czyli kliknęli w link. Z kolei niski wskaźnik kliknięć wskazuje, że przygotowany przez nas komunikat nie jest wystarczająco zachęcający i pomocny albo wprowadza w błąd. Słabe wyniki mogą również oznaczać, że przekaz został skierowany do niewłaściwej grupy odbiorców.

StartupStockPhotos/pixabay.com

Wskaźnik kliknięć odnosi się także do organicznych wyników wyszukiwania. Wówczas pokazuje, jaki procent użytkowników zobaczyło naszą witrynę w wyszukiwarce i postanowiło ją odwiedzić. Dzięki temu, że w wyszukiwarce Google linki sponsorowane wyświetlają się nad tymi organicznymi, internetowe kampanie są coraz skuteczniejsze. Według badań nawet ponad 60% odbiorców wybiera linki zawarte w płatnych reklamach i decyduje się na zakup promowanych produktów bądź usług.

Jak obliczyć CTR?

Współczynnik klikalności wyliczymy według nieskomplikowanej formuły. Musimy znać dwie wartości – liczbę kliknięć oraz liczbę wyświetleń. Liczbę kliknięć dzielimy przez liczbę wyświetleń. Uzyskany wynik mnożymy przez 100, aby otrzymać wartość procentową.

Jeżeli przykładowo statystyki naszej kampanii informują, że reklamę zobaczyło 2000 osób, a 200 z nich postanowiło kliknąć w link, to oznacza, że CTR wynosi 10%.

Jaki wynik CTR uznaje się za dobry?

Na to pytanie nie można udzielić jednoznacznej odpowiedzi. Optymalne wyniki mogą być uzależnione na przykład od kanału marketingowego. W przypadku e-mail marketingu już nawet kilkuprocentowy wskaźnik kliknięć można uznać za zadowalający wynik, zwłaszcza jeśli przełoży się na konwersję.

W przypadku organicznych wyników wyszukiwania współczynnik klikalności pomaga poprawić pozycję witryny, co jednocześnie wpływa na zwiększenie ruchu. Przyjmuje się, że średnia wartość CTR dla pierwszego linku w wyszukiwarce Google może wynosić od 30 do 50%. Druga pozycja wiąże się już z wynikiem na poziomie 10–15%. Analizując CTR, lepiej jednak skupiać się nie tylko na samej jego wysokości, lecz także na wzrostach i spadkach. Takie informacje pokazują nam, czy podejmowane przez nas działania w zakresie kampanii były pozytywnie odbierane przez użytkowników. Bieżące analizy wyników pomagają optymalizować i udoskonalać marketingowe procesy.

Zdj. główne: PhotoMIX-Company/pixabay.com

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

*

Rekomendowane
Co przyda się do pracy copywriterowi?
Co przyda się do pracy copywriterowi?
Dowiedz się, na czym polega zawód copywritera, jak zacząć pracę w tej branży oraz jakie narzędzia będą Ci potrzebne na start.
Poradnik copywritera: jak dobrze wycenić swoją pracę?
Poradnik copywritera: jak dobrze wycenić swoją pracę?
Napisałeś artykuł, ale nie wiesz, jak go wycenić? Oto kilka praktycznych wskazówek, które rozwiążą ten problem.
Nie popełniaj tych błędów! Trudne początki przygody z content marketingiem
Nie popełniaj tych błędów! Trudne początki przygody z content marketingiem
Sprawdź, jakich 7 najczęstszych błędów trzeba się wystrzegać w content marketingu!
Ostatnie wpisy